Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.
Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.
Når du skal åbne en ny butik, er der mange ting, du skal overveje. Du skal have styr på lokalerne, produkterne, det tekniske, inventar, rengøring og sikkerhed. Flere og flere butikker sætter også fokus på højteknologiske løsninger. Alt dette kan virke uoverskueligt, og det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte. Derfor har vi her samlet et kort overblik over de ting, som du anskaffe dig og gøre, inden du kan åbne din butik – alt sammen med fokus på det højteknologiske.
Sørg for, at lokalerne er i top med højteknologisk sikkerhed og rengøring
Det første, du skal gøre, når du har fået lokalerne til din nye butik, er at sørge for, at de er helt, som de skal være, inden inventaret og produkterne kommer ind. Det kan du gøre ved at sørge for, at der er gjort grundigt rent. Her kan du eksempelvis hyre et rengøringsfirma, der kan sørge for vinduespolering af de store butiksvinduer og en generel grundig rengøring. Efterfølgende kan du investere i en robotstøvsuger, som kan gøre rent løbende. Så kan den klare arbejdet, når butikken er lukket for natten.
Når rengøringen er klaret, skal du også sørge for, at sikkerheden er i top, så der ikke sker indbrud, når alt inventaret er kommet på plads. I dag kan man få flere højteknologiske sikkerhedssystemer, herunder alarmer, kodelås og videoovervågning. Alt sammen noget, som du kan styre på en app hjemmefra, så du ikke behøver at bekymre dig om indbrud.
Anskaf det rigtige højteknologiske udstyr og inventar
Når du har styr på sikkerheden og rengøringen af lokalet, skal du have styr på inventaret og udstyret. For det første skal du have styr på de tekniske ting, såsom computere til medarbejderne og et moderne kasseapparat. Du skal dog overveje, om der skal være mobilbetaling som et supplement til kasseapparatet, eller om det udelukkende skal være mobilbetaling og scanning af varer. Mange butikker udvikler sig nemlig i takt med teknologien, hvilket også ses i butikkens udstyr. Du kan også anskaffe et elektronisk personale-tjek ind, hvor dine medarbejdere kan tjekke ind og ud, og du kan holde styr på, hvornår de kommer og går, uden at de selv fysisk skal holde øje med det.
Du skal dog også huske at anskaffe dig det klassiske og mere lavpraktiske butiksinventar, såsom indkøbskurve, hylder, køle- og fryseskabe (hvis butikken skal have madvarer) osv. Her skal du have in mente, hvad de forskellige elementer tilfører butikken. Ved for eksempel at tilbyde kunder en indkøbskurv ved indgangen giver du dem muligheden for at holde styr på deres indkøb samt muligheden for at aftage flere varer. Du skal også overveje hvor mange og hvilke slags hylder, du skal have i butikken.
Sidst, men ikke mindst skal du overveje, hvordan du klarer og holder styr på den daglige gang i butikken på den nemmeste og bedste måde. Her er det igen en fordel at sætte fokus på det teknologiske. Det kan du eksempelvis gøre gennem et elektronisk system, der holder øje med dine medarbejderes arbejdstimer, dit samlede salg af varer og butikkens økonomi. Så kan du fokusere på dine kerneopgaver, mens teknologien klarer resten.