Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.
Vi kan ikke stoppe den teknologiske udvikling, og inden længe er selvkørende biler en realitet. Netop København, som er cyklisternes by, har været meget positive over for teknologien omkring selvkørende biler. Danmark er, i Europa, kendt som et foregangsland inden for ny teknologi og generelt mere grøn energi. Vi tager et kig på hvornår selvkørende biler kan blive en realitet og hvad det kræver.
Ved et møde d. 29. marts, hvor kommunalpolitikerne i Københavns teknik- og miljøudvalg var samlet, stemte ja for et forsøg med selvkørende biler i Nordhavn. Flemming Steen Munch, som er tidligere vicepolitiinspektør og nuværende medlem af teknik- og miljøudvalget for Venstre, udtaler sig “Teknisk lyder det spændende, men det skal ikke blot være en ingeniørs våde drøm. Det kræver maksimal sikkerhed, og der må ikke være nogen former for tekniske tvister”. Den danske lovgivning er på nuværende tidspunkt selv ikke klar til førerløse biler, da der intet er beskrevet om dette i lovgivningen.
Flere grader af selvkørende biler
Ingen steder i verden tager man der direkte skidt og beslutter at selvkørende biler er lovlige. Det kommer til at ske på en gradvist måde, at automatisering bliver en realitet. Vi ser allerede fra elbilen Tesla at ting som automatisk vognbaneskift og hjælp til parkering er en realitet. Ligeledes er det flere biler som tilbyder at føreren kan slippe rat og pedaler på udvalgte strækninger. Der vil på sigt arbejdes hen på at føreren må foretage sig andre ting under rejsen, men skal hele tiden være i stand til at gribe ind. På sigt, vil vi kunne sætte os ind i en førerløs bil og skulle kunne tage en lur under rejsen
Det betyder dog ikke, at man i fremtiden ikke behøver tage et kørekort, indtil videre er forsøgene i danmark nemlig primært tænkt til minibusser og lignende, og det er altså ikke privatpersoner.